Po co dzieciakom aktywność ruchowa? Oto 10 bardzo dobrych powodów!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

Bardzo często namawiam Was do aktywności fizycznej, zachęcania dzieciaków do ruchu, pójścia na spacer, plac zabaw i dawania dobrego przykładu. Czemu tak uparłam się na ten ruch i sport? Po co w ogóle dzieciakom aktywność ruchowa i dlaczego jest ona tak istotna dla ich rozwoju?

Przede wszystkim ruch to potrzeba nie tylko dzieciaków, ale każdego człowieka, nawet tego dorosłego. Choć często aktywność przegrywa z naszym lenistwem, zapracowaniem, nadmiarem obowiązków lub wygodą, to jej potrzeba jest w każdym z nas, a bycie aktywnym jest jednym z czynników determinujących zdrowie i sprawność na długie lata. Ale wróćmy do dzieciaków – co im daje to, że będą biegać, skakać, uprawiać sport lub hasać na placu zabaw? Powiedzieć, że sport i ruch wpływają stymulująco na rozwój dzieciaków to mało i zbyt ogólnie – choć to oczywiście czysta prawda!

1. Aktywność fizyczna zaspokaja podstawową potrzebę dziecka – potrzebę ruchu!

Dzieciaki muszą się ruszać, to niezależne od nich i coś, czego nie sposób jest powstrzymać (mimo że czasami wiele byśmy dali za chwilę spokoju). Od samego początku maluchy nieustannie doskonalą swoje umiejętności motoryczne i dążą ku ruchowi. Zaczyna się od obracania głowy, sięgania ręką, pełzania, a kończy na chodzeniu po ścianach i przyprawianiu rodziców o zawał podczas akrobacji na placu zabaw ;) Do około siódmego roku życia ruch jest potrzeba najważniejszą (zaraz obok zabawy).

2. Aktywność ruchowa wpływa na rozwój fizyczny dziecka

Pamiętacie, jak po wakacjach wszyscy wracali jakby wyżsi, wyrośnięci i więksi? A to dlatego, że latem wszyscy ruszali się znacznie więcej (w czasach bez tabletów i komputerów w każdym domu ;) ). Ruch stymuluje wzrost ciała (m.in. zwiększa się wydzielanie hormonu wzrostu), rozwija mięśnie, sprzyja harmonijnemu i proporcjonalnemu rozwojowi organizmu, poprawia jego dotlenienie. Ponadto doskonali tez rozwój motoryczny dziecka, koordynację ruchową i ogólna sprawność fizyczną.

3. Aktywność fizyczna wpływa na rozwój intelektualny

Nie bez powodu mówi się, że trening ciała to także trening umysłu.  Wysiłek powoduje, że do organizmu dociera więcej tlenu, a tlen to przecież paliwo dla naszych mózgów! Ruch stymuluje bezpośrednio mózg i jego pracę, powoduje wzrost komórek i tworzenie się nowych połączeń nerwowych. A im jest ich więcej, tym łatwiej, szybciej i lepiej dziecko będzie przyswajać nowe umiejętności i wiadomości.

4. Sport rozwija społecznie

Bycie częścią drużyny to nie byle co – nawet tylko tej podwórkowej.  Trzeba ustalić zasady i przestrzegać ich, nauczyć się współpracy, pozytywnej rywalizacji, reguł fair play. Zwykły berek z grupą kolegów, czy zabawa w ganianego też wymagają porozumiewania się, komunikacji  i współdziałania.

Web5.  Aktywność ruchowa rozwija emocjonalnie

Sportowa rywalizacja nie musi  (i nie powinna!) oznaczać walki „po trupach do celu”, ale być motorem samorozwoju i motywować do zwiększonej pracy i doskonalenia własnych umiejętności. Nie raz trzeba będzie oswoić się z porażką, przełknąć gorzką pigułkę przegranej i pogratulować pomimo smutku. Piękna lekcja dla dziecka :)

6. Aktywność fizyczna ma działanie profilaktyczne

Zapobiega otyłości i nadwadze – problemie coraz bardziej powszechnym wśród współczesnych dzieci, oraz wielu chorobom, takim jak np. cukrzyca, choroby serca, czy osteoporoza. Tak, tak, od samego początku pracujemy na swoje zdrowie w późniejszych latach! Im lepsze nawyki wdrożymy dzieciakom, tym większe prawdopodobieństwo, że będą je kontynuować w dorosłym życiu.

7.  Aktywność ruchowa wzmacnia więzi z rodzicami

Wspólne wyjście na spacer, wycieczka rowerowa, wypad na basen to okazja do zacieśnienia więzi emocjonalnych między dzieckiem a rodzicem, zbudowania zaufania i poczucia bezpieczeństwa dziecka i znakomita forma aktywnego spędzania czasu wolnego.

8. Ruch kształtuje charakter

Determinacja, wola walki, chęć doskonalenia się, radzenie sobie z przeciwnościami i napotykanymi trudnościami, samodzielność, kontrolowanie własnych emocji, myślenie logiczne, umiejętność planowania i przewidywania – chyba warto ruszyć się z kanapy ;)

9. Aktywność fizyczna odciąga od mediów

Nie da się grac w piłkę ze smartfonem w ręce, czy pływać pykając na tablecie. I dobrze, bo stanowczo za dużo i zbyt wcześnie tych cudów technologii w życiu dzieciaków! O wiele więcej da im bieganie na świeżym powietrzu niż ślęczenie przed ekranem.

10. Ruch daje radość i dobre samopoczucie

Ruch podnosi poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia i obniża poziom stresu. Nie od dziś wiadomo, że regularna aktywność pomaga w zmniejszeniu  poziomu lęku i złagodzeniu depresji i jest najlepszym sposobem na szybkie pozytywne doładowanie :)

Przekonani? Mam nadzieję, że choć trochę i dzięki temu będziecie zachęcać dzieciaki do sportu i sami wprowadzicie więcej aktywności w wasze rodzinne życie. Pora roku i warunki atmosferyczne są ku temu teraz idealne – powodzenia! :)

 

Zapisz

Zapisz

,,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×