Odporność dziecka – jak o nią zadbać, jak wspierać?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

Jesienno – zimowe miesiące, to czas, gdy chorujemy częściej. Z dzieciakami nie jest inaczej – gdy tylko temperatura spada, zaczyna się smarkanie, kichanie i kaszel, a czasami przedszkola i szkoły są po prostu wyludnione. Czy można temu jakoś zarazić i czy istnieją sposoby na zwiększenie odporności najmłodszych?

Przede wszystkim przestańmy się łudzić, że szczepienia na wszystko, co się da, trzy warstwy koszulek, czapka noszona 365 dni w roku albo dezynfekcja wszystkiego dookoła załatwi sprawę – odporność to nieco bardziej złożona kwestia. Całkiem dużo zależy od predyspozycji wrodzonych dziecka – jedne łapią wszystkie infekcje jak leci, inne są niczym ze stali, jakby miały przed sobą tarczę odbijającą atakujące je wirusy i bakterie. Na szczęście, oprócz genetyki i biologii, my tez mamy co nieco do powiedzenia i zrobienia. Oto siedem kroków do zwiększenia odporności dziecka.

1. Dieta, dieta i jeszcze raz dieta

Nie, nie odchudzająca! Dieta to nie obcinanie kalorii i redukcja kilogramów, ale odpowiedni sposób odżywiania się. Nasze jelita to nasz drugi mózg, decydują o całkiem ważnych sprawach, między innymi o odporności – to właśnie w jelitach znajduje się najwięcej limfocytów, które są strażnikami naszego zdrowia i walczą ze złymi wirusami, bakteriami i innymi świństwami. Jeśli chcemy wzmocnić odporność, powinniśmy odżywiać się zdrowo, racjonalnie i z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Warzywa i owoce to już podstawa podstaw, do tego produkty pełnoziarniste, dobrej jakości mięso, nabiał, zdrowe tłuszcze i gra gitara! No i cukier – wcale nie krzepi! Za to dobry jest dla grzybów i drożdży rozwijających się w naszych jelitach, które odporności z pewnością nie służą. Warto zwrócić uwagę na to, czy czasami dzieciaki nie jedzą za dużo słodkich jogurcików, niewinnie wyglądających ciastek śniadaniowych, rogali nadziewanych i soczków pozornie zdrowych.

2. Ruch – coś, co lubi każdy zuch

Bo zimno, bo wieje, bo siąpi, bo mróz, bo śnieg – no to lepiej zostańmy w domu, zamknijmy szczelnie okna i płaszczmy tyłek na kanapie. Błąd! Ruch na powietrzu (tak, tak, na dworze!) wspomaga krążenie krwi, dotlenia, wyzwala radość, odstresowuje i wspomaga odporność! Zimno wam od siedzenia na ławce na placu zabaw? To tez się ruszcie i bawcie razem z dzieciakami! Warto zadbać o regularną aktywność fizyczną i nie rezygnować jesienią i zimą nawet z basenu.

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

rys. Karolina Czerwińska- Ilustratiks

3. Odpowiednie ubranie – nie przegrzewanie!

Gdy tylko kończą się wakacje i zaczynają pierwsze jesienne chłody, niektóre dzieciaki z miejsca wskakują w rajstopy i zimowe ciuchy i już w październiku wyglądają jak ludzik z reklamy opon. Po co, ja się pytam, po co? Przecież ten dzieciak biedny, w sześciu warstwach na sobie, poci się niemiłosiernie! A wtedy byle wietrzyk, byle podwinięta koszulka i voila – przeziębienie. Rozumiem, że rano jest chłodniej, że wieje, że już nie lato, ale czy on idzie z bieguna? Czy te pół minuty drogi, od samochodu do przedszkolnej furtki, prowadzi przez Krainę Lodu? To jest żywe stworzenie, biega, skacze, ciągle się rusza, wariuje. Pot lejący się strumieniami z pewnością dobrze nie wpływa na jego odporność – lekarz powiedział mi, że lepiej troszeczkę zmarznąć niż się przegrzać. A najlepiej ubrać dziecko na cebulkę i zostawić możliwość dopasowania ilości warstw do temperatury na zewnątrz.

4. Kaloryfery pod kontrolą

Urządzanie Sahary w domu i podkręcanie kaloryferów na maxa wcale nie sprawi, że będziemy zdrowi. Przeciwnie – ogrzewanie wysusza śluzuwkę, a do wysuszonej drobnoustroje o wiele łatwiej się przyklejają i pracują nad naszymi chorobami. Poza tym bakterie są ciepłolubne, więc gdy temperatura rośnie są baaardzo zadowolone, bp mogą mnożyć się i mnożyć. Jeśli dołożymy do tego powszechną niechęć do otwierania okien i fobię przed wietrzeniem pomieszczeń, mamy infekcję murowaną.

5.  Unikaj tłumów – postaw na kameralność ;)

Nie jestem zwolenniczką odseparowywania dzieci i trzymania ich pod kloszem, ale targanie ich po zatłoczonych marketach, placach zabaw w galeriach handlowych i innych tego typu miejscach, warto sobie odpuścić albo chociaż ograniczyć. W sezonie chorobowym łatwo spotkać kogoś smarkającego i prychającego dookoła, kto zupełnie za darmo podaruje nam wirusa. Różnice temperatur w sklepach i na dworze też nam nie służą, więc w niedzielę zamiast na zakupy do galerii, idźmy na rodzinny spacer – będzie i zdrowiej, i bardziej wartościowo :)

6. Magiczne specyfiki – dla dodania supermocy

Syrop z malin (ale z malin, a nie o smaku malin!), sok z aronii, herbatka z czarnego bzu lub dzikiej róży, żurawina, miód, imbir, cynamon, cytryna, czosnek, cebula – w naturze siła! Tych składników nie może zimą zabraknąć, bo działają na nas niczym najlepsze lekarstwa i poprawiają naszą odporność lub pomagają zwalczyć choróbsko. Stary dobry tran i inne apteczne specyfiki też mogą okazać się pomocne – skonsultujcie się z zaufanym pediatrą i zapytajcie go o zdanie, podpytajcie znajomych rodziców.

7. Sen i odpoczynek dla nabrania sił

Bo przecież sen to zdrowie! ;) Odpowiednia ilość snu jest bardzo ważna – nie tylko dla odporności, ale i dla ogólnego funkcjonowania dzieciaków. Zadbajmy o to, by kładły się spać odpowiednio wcześnie, dzięki czemu ich organizm będzie miał czas na regenerację i nabranie sił do działania i walki z drobnoustrojami. Nie bombardujmy też maluchów milionem zajęć popołudniowych – dzieci chcą się przede wszystkim bawić! Na chiński, kaligrafię i programowanie komputerowe będą mieć jeszcze wiele czasu, a na razie pozwólmy im na bycie dzieciakami i rozwijanie swojej kreatywności poprzez swobodne zajęcia.

Macie jeszcze jakieś metody na zwiększenie odporności? Podzielcie się nimi tutaj lub na facebooku Aga i dzieciaki! Będzie mi też miło, jeśli zostawicie jakiś znak swojej obecności – komentarz, polubienie, udostępnienie :)

,
One comment on “Odporność dziecka – jak o nią zadbać, jak wspierać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 0 Flares ×